Postawy wobec osób z niepełnosprawnościami kształtowane są już we wczesnym dzieciństwie. Dlatego najlepszym momentem dla rozpoczęcia edukacji w tym zakresie i dla rozwoju integracji jest okres edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Pojawia się coraz więcej publikacji przybliżających najmłodszym zagadnienia związane z niepełnosprawnością. Twórcą niezwykle ciekawego i kreatywnego projektu jest Łukasz Kufta.
Łukaszu, kim jesteś i czym się zajmujesz?
Zawodowo zajmuję się projektowaniem stron internetowych i prowadzeniem działań marketingowych dla społecznie odpowiedzialnych organizacji. Moje korzenie sięgają software house’ów, gdzie pracowałem jako programista aplikacji internetowych. Ale zawsze tkwiła we mnie dusza artysty – dostałem się nawet na Akademię Sztuk Pięknych. Niemniej jednak, jako osoba z niepełnosprawnością, postawiłem na pewność i stabilność, które dawała mi informatyka. Ścieżka artysty bywa bardziej nieprzewidywalna. Obecnie działam jako freelancer, łącząc w swojej pracy umiejętności techniczne, graficzne i marketingowe. Moim priorytetem jest wspieranie organizacji pozarządowych. Mimo, że praca daje mi niebywałą satysfakcję, to dalej siedzi we mnie artysta i gdy tylko widzę, że moje umiejętności mogą zdziałać coś fajnego – to od razu to robię 😉
Skąd pomysł na projekt kolorowanki integracyjnej?
Kocham tworzyć rzeczy z ideą. Daje mi to satysfakcję i poczucie misji. Na pomysł kolorowanki wpadłem przypadkowo. Stworzyłem kilka ilustracji z okazji Dnia Dziecka, które mocno rozeszły się po Internecie. Zacząłem wtedy bardziej przyglądać się sytuacji i zauważyłem, że nie ma jeszcze kolorowanek dla dzieci, które promowałyby różnorodność i akceptację własnej niepełnosprawności. A, że sam jestem osobą ze znaczną niepełnosprawnością (choruję na SMA), wiem po sobie jak ciężko mi było zrozumieć i zaakceptować swoje ograniczenia. Dlatego postanowiłem stworzyć kolorowankę dla dzieci, która nie tylko pomoże im lepiej zrozumieć i zaakceptować temat niepełnosprawności, ale również stanie się nieocenionym wsparciem dla pedagogów, psychologów, szkół i przedszkoli. Moim zdaniem taka pomoc dydaktyczna, ma potencjał, aby ułatwić rozmowy na temat różnorodności i akceptacji na różnych płaszczyznach edukacji i wychowania.
Zdecydowanie się z Tobą zgadzam. Opowiedz proszę jak wyglądał proces projektowania i tworzenia kolorowanki? Czy rysunki tworzyłeś sam?
Każde moje dzieło jest owocem mojej pracy. Narysowanie jednej grafiki pochłania mi od 10 do 15 godzin. Starałem się projektować każdy obrazek z myślą o przekazaniu konkretnych informacji w sposób empatyczny, delikatny, a jednocześnie atrakcyjny. Dążyłem do tego aby każda strona nie tylko edukowała, ale również budziła ciekawość i zachęcała dzieci do kolorowania. Po ukończeniu rysowania szkice były poddane konsultacjom z nauczycielami, psychologami, rodzicami, a przede wszystkim – z dziećmi. Ich sugestie były niezwykle cenne. Pozwoliły mi dopracować projekt do perfekcji, upewniając się, że jest on w pełni dostosowany do potrzeb naszych małych artystów.
Jaki jest jej główny cel Twojego projektu?
Głównym celem mojego projektu jest edukacja i podniesienie świadomości na temat niepełnosprawności. Chciałbym, aby dzieci od najmłodszych lat znały i rozumiały różnorodność społeczeństwa, w którym żyjemy. Chciałbym również żeby dzieci z niepełnosprawnościami miały szerszą perspektywę i mogły zrozumieć, że niepełnosprawność to z jednej strony pewne ograniczenia, ale z drugiej strony istnieje też wiele opcji i ścieżek rozwoju do wyboru. Kolorowanki to doskonałe narzędzie do nauki – są zabawne, interaktywne i angażujące, a jednocześnie mogą być doskonałym drogowskazem.
W jaki sposób Twoja kolorowanka może wpłynąć na integrację i zmianę postaw wobec osób z niepełnosprawnościami?
Myślę, że sztuka jest bardzo ważna w edukacji dzieci. Wszystko co dzieci doświadczają na wczesnym etapie życia wpływa na ich rozwój, nauczanie i rozumienie świata. Kolorowanki nie są tu wyjątkiem. Dzięki kolorowaniu dzieci uczą się koncentracji, koordynacji ruchowej, a także wyrażają swoje uczucia i emocje. Dlatego możemy wykorzystać je jako narzędzie, które pomoże dzieciom lepiej zrozumieć różne aspekty życia, w tym niepełnosprawność. Moja kolorowanka nie tylko prezentuje różne rodzaje niepełnosprawności, ale także promuje akceptację i szacunek dla różnorodności. Dzieci mogą nauczyć się dzięki niej, że niezależnie od naszych różnic, wszyscy jesteśmy równi i zasługujemy na szacunek. Przez kolorowanie obrazków przedstawiających osoby z niepełnosprawnościami, dzieci mogą nauczyć się, że niepełnosprawność to tylko jeden z wielu aspektów, które definiują człowieka. Ważne jest, aby dzieci zrozumiały, że osoby z niepełnosprawnościami mają te same prawa, uczucia, marzenia i ambicje, jak każdy inny. „Kolorujemy Różnorodność: Niepełnosprawność w Kolorze” to więcej niż kolorowanka. To także doskonałe narzędzie do nauki i rozmowy o różnorodności i akceptacji. Dzięki niej możemy uczyć dzieci szacunku i empatii wobec innych, niezależnie od ich różnic.
Czy masz pomysły na dalszy rozwój kolorowanki lub na inne projekty związane z integracją?
Za rok czy dwa, mam nadzieję, że mój projekt będzie miał szerszy zasięg i wpłynie na wiele dzieci na całym świecie. Chciałbym zobaczyć moje kolorowanki w szkołach, gabinetach czy w domach, gdzie dzieci i rodzice mogą się uczyć i rozmawiać o niepełnosprawnościach. Moim marzeniem jest, aby moje kolorowanki były dostępne w każdym kraju, dzięki czemu mogłyby dotrzeć do jak największej liczby osób. Dodatkowo, w grudniu planuję wypuścić świąteczny dodatek zawierający parę kolorowanek w klimacie Świąt Bożego Narodzenia.
Trzymam kciuki aby wszystkie te plany się spełniły. Dziękuję za rozmowę.
Dziękuję bardzo.
Bardzo dziękuję za świetne pytania i możliwość pokazania szerzej mojego projektu!
A wszystkie osoby zainteresowane kolorowanką integracyjną zapraszam na stronę: https://kufta.pl/kolorowanka/
A ja bardzo dziękuję za rozmowę. Zapraszam wszystkich na stronę Łukasza i zapoznanie się z jego projektem. Uważam, że jest on bardzo ciekawy i potrzebny w edukacji 🙂
Genialny pomysł, a kolorowanki prześliczne 😍